tirsdag 7. desember 2010

Advendstid

Her i huset kommer det litt og litt julepynt frem i løpet av hele adventstida. Etterhvert som det blir ryddet og vasket til jul, her og der, dukker det samtidig opp litt julete pynt. Nissene får vente, men engler, hjerter, stjerner, lysslynger ol. finner plassen sin i denne tida.


Jeg fant meg ei skjønn julestjerne, i lilla og hvit, på Prix av alle plasser, nå nylig. Andre blomster som hører julehøytiden til har jeg desverre ikke fått tak i, da jeg er sengeliggende ennå. Virusinfeksjonen vil ikke gi slipp på meg, kjennes det ut til. Så Hyasinter og Amaryllis får vente litt, men vi holder av plass til dem også. :)


Perle-hjertet på bildet over lagde jeg raskt her en kveld. Et gammelt perlekjede som ikke ble brukt, litt ståltråd og en bit bånd. Vips hjemmelaget  julepynt. Syntes den gjorde seg godt der på kanten av speilet. Stjerna har jeg også lagd selv, men den tok både tid og masse tålmodighet å lage, men vi tar den frem år etter år. (Ikke fått hengt den opp ennå, derfor måtte storebror trå til og være hjelper. :)


Når jeg først snakker om storebror, det er nemlig han som har plukket ut høytidens vimpelrekke til stua. Mamma og pappa tenkte på en som gikk i hvitt og rødt, men nei, det var DENNE vi skulle bruke nå. Greit! :) Passer godt inn her da, med sine røde og jordtoner.


 I lysestakene bruker jeg helst hvite lys hele året, men dekorerer gjerne med litt bånd ol for å få litt farge her og der. Til og med den gamle messing-blåseren har blitt pyntet med ei julerød sløyfe. :) Adventsstaken (en av dem) bruker vi ha stående her hvor disse glasslyktene står nå, men den er foreløbig sporløst forsvunnet, så inntil videre får disse stå.


På hylla over tv'en går det i rødt, sink og spiselig pynt. Hehe. Kjekt å ha litt godt i nærheten. :) Mumi-huset og sink-klokker har nylig kommet reisende hit fra Paradiset. Og de har allerede blitt tatt i bruk. Storebror syntes det var kjempe-kjekt med et ekte, lite Mumihus, men syntes det var litt rart at det ikke var noen trapp..?


Når formen blir litt bedre har jeg satt meg som mål å få bundet en eller flere kranser til jul. Den gamle, som jeg har vært veldig glad i, begynner å se heller sjaber ut. I allefall når jeg vet hvordan den så ut som ny.. Inntil videre får den henge på et skap til pynt, men på ytterdøra kommer den ikke. Der har jeg lyst på en lekker grankrans, men vi får se hva jeg får til. ;)


 I morgen skal ungene bake pepperkaker i barnehagen, så nå skal mamman prøve å ta seg sammen såpass at snuppa får seg nytt, hjemmelaget forkle til begivenheten. Storebrors var nemlig ALT for store.
Takk for at du tok turen innom :)

2 kommentarer:

Alfa sa...

Vakkert. Ønsker deg god bedring.
Klem Alfa

Guttemamma sa...

Hei ig tusen takk for hyggelig hilsen hos meg!! Fin blogg du har:-)
Det står "Madison" under de røde hjerteskålene og de er kjøpt hos Rafens.
Hilsen fra Anette♥